SriwijayaAktual.com - MENCARI pendamping hidup merupakan hal yang wajib dilakukan oleh seorang pria. Seorang pria tentunya akan mencari perempuan yang paling sempurna untuk dijadikan pendamping hidup, walau kesempurnaan itu sebenarnya terdapat dari bagaimana cara kita memandang perempuan tersebut.

Dalam masyarakat Jawa ada beberapa tanda-tanda fisik yang dapat dipergunakan untuk menilai seorang perempuan. Dari tanda-tanda ini nantinya dapat diketahui sifat maupun karakter seorang perempuan Jawa. Berikut ciri-ciri perempuan dilihat Primbon Jawa.

Beras Tumpah
Kulit kuning, rambut lembut hingga ke ujung, payudara besar, di telinga ada tahi lalat. Dia lekas naik darah, pemboros serta suka bertengkar dengan suami.

Bintang Kesiangan
Berkulit hitam manis, rambut lebat berombak, wajah manis, mata redup seperti mengantuk. Dia senang bersama dan mesra dengan suami.

Durgasari
Muka bujur telur berwarna sedikit kemerahan, leher jenjang. Suka khianat, tidak baik dalam rumahtangga dan suka berbohong.

Silasari
Kulit kuning, rambut keperangan lembut sampai ke hujung, payudara kecil, tahi lalat di cuping telinga. Suka naik darah dan pemboros.

Emping Hijau
Kulit gelap, rambut hitam lembut, muka panjang, badan tegap, kaki kecil dan kering, kuku panjang serta kecil. Dia baik, murah rezekinya, bertuah, tapi suka merajuk dan pulang ke rumah orang tuanya.

Matahari Jatuh
Kulit kuning, urat nampak hijau, alis lentik, mata redup, wajah manis. Sabar, bertutur dengan berhati-hati, berbudi bahasa, dapat menerima dimadu, setia, teliti dalam pekerjaan, murah rezeki.

Puspa Mekar
Bentuk badan seperti lelaki, tulang agak menonjol, bila berdiri kaki seakan bertemu, ruas betis panjang. Dia dapat melayani kehendak suami.

Galak Ulat
Kulit kuning, rambut keras dan lurus, hujung rambut warna merah. Dia sering menolak kehendak suami.

Gandasari
Kulit kuning, rambut hitam berkilat, leher agak pendek, gerak tubuh seperti orang malas, buah dada tergantung, tingkah laku pantas, manis dipandang. Tidak menampakkan marah, tutur katannya lembut dan pandai dalam melaksanakan kewajiban.

Sinar Kencana
Duduknya tenang, agak pendiam, berkulit gelap, rambut lembut, hitam dan halus, bertubuh besar. Perempuan ini baik, pandai menjaga hati.

Sirih Terlentang
Kaki agak melintang, jika berjalan kaki suka menendang tanah. Pemboros serta suka melakukan perbuatan keji.

Bunga Lawang
Tubuh kecil, kulit putih kekuningan, melangkah seperti harimau lapar, sentiasa mau cepat pergi kemana-mana. Pandai simpan rahasia, sopan santun, mementingkan kebahagiaan rumahtangga dan keluarga.

Matahari Terbenam
Badan kecil, warna kulit kemerahan, sedikit tanda kebiruan di wajah, alis mata tebal. Penyimpan rahasia, spontan, tidak sesuai dijadikan isteri tetapi sesuai sebagai sahabat.

Sari Maya
Badan kurus, rambut genjur dan kasar, wajah kemerahan. Tak pandai meminta2, menerima apa saja keadaan, taat perintah Allah.

Kunci Kencana
Kulit gelap, badan tinggi besar, kaki pendek. Dia amat bosan kepada suami. (Van/***)